Apr 4, 2010

Sambutan Maulidurrasul

Jumaat, 12 Mac 2010 – Bersamaan 26 Rabiulawwal 1431Hijriah SMKA Sheikh Haji Mohd Said telah mengadakan sambutan Maulidurrasul peringkat sekolah. Perarakan yang melibatkan semua pelajar bermula seawal 7.45 pagi di hadapan Astaka Anugerah SMKA SHAMS sehingga ke Dewan Ibnu Abbas.


Perarakan turut disertai dengan bacaan selawat yang diketuai oleh Guru Penolong Kanan 1 SMKA SHAMS, Tuan Haji Norazam bin Nayan. Perarakan ini sangat menitik beratkan kekemasan serta kerjasama dalam kalangan pelajar.

Pertandingan kain rentang antara kelas turut dianjurkan dengan tema, “ Remaja Soleh Musleh Menjana Kesejahteraan Ummah”. Pertandingan yang diadili mengikut tingkatan telah dijuarai oleh Tingkatan 1 Ikhlas, 2 Islah dan 3 Ikhlas bagi menengah rendah. Manakala bagi kategori menengah atas pula ialah Tingkatan 4 Ikram, 5 Islah dan 6 Atas Ikhlas.



Program seterusnya ialah ceramah yang telah disampaikan oleh Ustaz Mohd Kusyairi Hamsan. Sambutan Maulidurrasul diakhiri dengan dua persembahan sketsa para pelajar lelaki.

Antara objektif program-program yang telah dilaksanakan ialah menzahirkan syiar kecintaan kepada Junjungan Besar Rasullullah S.A.W, menyemarakkan budaya ukhuwah dan kasih sayang sesama umat Islam serta menghidupkan aspek kesenian Islam dengan cara menghidupkan penggunaan tulisan jawi. Semoga program bermanfaat seperti ini dapat lagi diteruskan pada masa akan datang..



*Khairussyifa’ ٍٍShukri- 5 ikhlas

No comments:

Post a Comment