Feb 2, 2011

Sejarah Ringkas Badar SMKA SHAMS



  • Badan ini telah ditubuhkan bagi menyambung tugas yang pernah dipikul oleh Persatuan Pelajar Islam(PPI).
  •  Tujuan pertubuhan ini adalah untuk melahirkan generasi yang menyeru kepada ma’ruf dan mencegah perkara munkar.
  •  Pada hujung tahun 1990, kehadiran Ust. Saiful Bahrin telah mencorakkan sinar yang baru. 
  •  Badan ini mula diwajibkan kepada semua pelajar. 
  •  Badan ini telah dirasmikan oleh Ust. Khuzaimah bt Sulaiman di perhimpunan SMKA SHAMS pada 12 Februari 1992.
  •  “ Buku Peningkatan Sahsiah” telah dihasilkan oleh Ust. Saiful Bahrin pada tahun 1993 bertujuan untuk memperbaiki sahsiah pelajar. 
  • Pada tahun 1994, Hasil daripada perbincangan lanjut bersama-sama guru penasihat, maka wujudlah Buku Panduan Usrah untuk semua peringkat dari tingkatan 1-6.
  •  Operasi memberi kefahaman dan penghayatan islam yang jelas kepada para pelajar telah dipergiatkan. 
  •  Program Minggu Anti Murtad mendapat reaksi positif dari para pelajar sehingga membawa nama SMKA SHAMS ke Negeri Sembilan kerana hebatnya program ini. 
  •  Pada tahun 1999, tema “Generasi Rabbani Penggerak Tajdid Islami” telah membuka mata pelajar SHAMS. 
  •  BADAR telah diletakkan antara salah satu unit Lembaga Ketua Pelajar(LKP) selain unit asrama dan sekolah.
  •  Program-program BADAR telah mendapat sambutan daripada para pelajar. 
  •  Motto “Ke Arah Merealisasikan Akhlak al- Quran “ pada tahun 2005 menjadi kunci kepada BADAR pada masa itu. 
  •  Kecemerlangan akhlak pelajar SMKA SHAMS telah menjadi keutamaan. 
  •  Pada tahun 2006, di bawah bimbingan Ust, Khuzaimah Sulaiman, sebuah buku sukatan usrah telah berjaya dihasilkan oleh guru-guru agama SMKA SHAMS. 
  •  Buku ini mengandungi panduan sukatan usrah dari tingkatan 1-5. Buku sukatan ini telah digunakan oleh semua SMKA di seluruh negara
  •  Penghasilan buku ini merupakan suatu pencapaian yang besar bagi BADAR. Beberapa bengkel turut dikelolakan oleh guru- guru penasihat BADAR untuk memberi penerangan kepada guru-guru dari sekolah lain.

No comments:

Post a Comment