Feb 2, 2012

Ada Apa Pada Usrah??

Apabila kita menyebut wasilah atau kaedah kita bekerja, terdapat unsur-unsur yang perlu difahami antaranya ialah wa'I (sedar) dan waqi'I (realistic). Kita hendaklah sedar bahawa kita ialah pendakwah dan bukannya penghukum atau qadhi. Tugas kita adalah untuk berusaha semaksimum mungkin untuk memanggil dan mengajak, bukan untuk berebut mahupun memaksa. Dalam hal ini, dua wasilah kita gunakan, iaitu wasilah umum dan wasilah khusus.
Dalam wasilah umum, tugas kita adalah untuk menyampaikan Islam kepada umum dengan dakwah sama ada dengan lisan, tulisan mahupun dengan qudwah hasanah (contoh teladan yang baik). Kita hendaklah menerangkan apa itu Islam yang syamil (menyeluruh) dan apa itu aqidah yang benar. Kesemuanya ini perlu kembali kepada pentafsiran al-Quran dan al-Sunnah oleh ahlinya dan bukan yang diabstrakkan oleh ahli fikir semata-mata.
Kita mengadakan majlis ilmu, majlis masyarakat dengan unsur-unsur Islam dan majlis-majlis lain yang boleh kita sampaikan mesej Islam. Marhalah ini dikenali sebagai marhalah al-ta'rif (pengenalan) yang kandungan utamanya ialah Islam dan iman, bukannya perkumpulan. Hanya apabila telah diyakini bahawa mad'u (sasaran dakwah) dapat menerima konsep Islam sebagai al-Din yang syamil barulah dipindahkan usaha kita kepada wasilah khusus.
Dalam wasilah khusus, konsep 'amal jama'i ialah unsur yang ditekankan dan di sinilah bermulanya kepentingan usrah sebagai satu unit terpenting dalam gerakan. Dalam wasilah ini ada dua marhalah yang perlu dilalui iaitu takwin (pembentukan) dan tanfiz (pelaksanaan).
Dalam marhalah al-takwin, unsur-unsur yang telah dikenal pasti dan yang dapat menerima konsep yang telah dijelaskan tadi hendaklah dipupuk dengan satu canaian seperti yang disebut oleh Sheikh Sa'id Hawwa sebagai nizam al-da'wah yang berbentuk sufi pada rohnya dan ketenteraan dalam amalannya, yang syiarnya ialah perintah dan taat.
Ikhwah hendaklah melatih diri untuk sentiasa berada dalam keadaan peka dan bersedia menerima arahan dan tanggungjawab kerja. Marhalah inilah yang dikenali sebagai tajnid untuk membentuk satu barisan kader yang telah mempunyai satu tasawur yang jelas terhadap Islam dan matlamat perjuangan. Di sini beberapa pengorbanan diperlukan dan pengorbanan akan merupakan sebab kepada peningkatan iman dan Islam kita kerana proses pencernaan akan berlaku dan beberapa ujian akan mula dirasakan.
Marhalah al-tanfiz, marhalah kedua, ialah marhalah sebenar yang akan menguji komitmen kita terhadap segala teori yang telah kita jalani. Dalam marhalah ini kita akan benar-benar berada di tengah-tengah medan juang dan di sinilah batas yang akan menguji keikhlasan kita kepada Allah Aza Wa Jalla.
Banyak orang yang boleh berteori dan banyak orang pula yang boleh menyatakan Islam itu syamil dan kamil tetapi belum tentu yang banyak itu akan sanggup menanggung berbagai-bagai mehnah dan ibtila' (tribulasi dan ujian) yang akan berada di hadapannya.
Konsep Islam itu tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi daripada Islam akan terbukti kalau kita berani membenarkan dan membawa Islam itu ke tengah-tengah medan tanpa mengira sebarang halangan yang didatangkan oleh manusia sama ada harta, kedudukan, pangkat, nama dan sebagainya.
USRAH SEBAGAI TUNJANG DALAM TARBIAH HARAKIAH
Proses tarbiah Islamiah adalah satu proses pendidikan dan pembentukan yang bukan semata-mata satu proses pembelajaran ilmu.
Usrah yang berasal daripada perkataan Arab yang membawa makna keluarga, merupakan satu medan untuk ahlinya bersama-sama menjalani satu proses pembentukan yang dibina di atas semangat al-ukhuwwah al-Islamiyah. Proses pembentukan itu bermakna makna penekanan dan perbincangan dalam usrah mencakupi satu bidang yang luas dan menyeluruh. Penekanan itu ialah terhadap unsur-unsur yang akan melahirkan peningkatan dalam kefahaman dan penghayatan Islam sebagai sistem yang syamil wa mutakamil (lengkap lagi melengkapi). Penekanan itu akan melahirkan semangat juang dan ketahanan secara berjamaah.
Dengan demikian haruslah diingatkan bahawa usrah hendaklah merupakan satu kelompok pendidikan yang akan melahirkan 'amilin (para pekerja) dan bukannya sekadar mufakkirin (golongan yang berfikir) walaupun kita tidak menafikan kepentingan orang-orang yang berfikir.
Usrah sebagai unit terpenting dalam gerakan Islam memerlukan satu bentuk penyusunan yang rapi kerana kita meyakini bahawa kebenaran yang tidak disusun rapi akan di atasI oleh kebatilan yang kemas. Sehubungan itu, organisasi usrah di setiap peringkat hendaklah diawasi sepanjang masa agar pelaksanaannya yang berkesan akan menguntungkan Islam dan jamaah.
PENTADBIRAN USRAH
Setiap naqib hendaklah memastikan agar perjalanan usrahnya diatur rapi dan kemas--jangan sampai ke peringkat yang boleh membosankan ahli-ahli usrah. Dalam hubungan ini, isi usrah janganlah dijumudkan dengan hanya membaca teks dan menghafal. Sebaliknya, pelaksanaan usrah hendaklah dipelbagaikan bertepatan dengan ciri tarbiah yang menekankan setiap aspek Islam. Kepelbagaian boleh dilakukan dalam bentuk pembacaan, perbincangan, rehlah (perkelahan), riadah (sukan), majlis qiamullail dan sebagainya.
  • Usrah mempunyai beberapa ciri yang membezakannya daripada nizam al-tarbiyah yang lain dan antara ciri tersebut ialah:
  • Usrah bersifat mutawasil (berterusan): Sesuatu pembentukan yang bersifat sekali sekala atau terputus-putus tidak akan dapat mencapai kesan yang diharapkan. Ciri ini akan membantu proses perkembangan dan penghayatan secara yang lebih berkesan.
  • Usrah merangkumi semua ahli sama ada pengikut, pekerja mahupun pemimpin. Pastikan tidak ada ahli yang terlepas daripada program tarbiah.
  • Dirancang dengan rapi dari semua sudut. Dilaksanakan secara bersungguh-sungguh oleh nuqaba' dan ahli.
Antara ciri keberkesanan sesuatu usrah ialah apabila persoalan di bawah ini ditanya, jawapannya dapat diberikan dengan sempurna:
  • Sejauh mana peningkatan ahli dalam penghayatan Islam? Sejauh mana konsep al-ta'awum (bekerjasama) di kalangan ahli dalam membantu proses penghayatan Islam? Sejauh mana ikatan dibentuk? Sejauh mana pula pelaksanaan ikatan itu dalam bentuk amalan?
Akhirnya marilah kita sama-sama membaharui syahadah perjuangan kita dengan mengulangi ucapan Allahu rabbuna (Allah tuhan kami), al-Rasul za'imuna (Rasul pemimpin kami), al-Quran dusturuna (al-Qur'an perlembagaan kami), al-jihad sabiluna (jihad jalan kami) dan al-maut fi sabilillah asma amanina (mati dijalan Allah adalah cita-cita tertinggi kami).
Sesungguhnya Islam tidak berhajat kepada kita tetapi kitalah yang berhajat kepada Islam dan hajat ini tidak akan dapat dipenuhi kalau keindahan dan kesyumulan Islam itu hanya kita teorikan dan tidak dicernakan dalam amalan dan perbuatan kita.
Dipetik dan diubah suai daripada risalah "Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiah Islamiah" oleh Lajnah Tarbiah dan Latihan Kepimpinan Pusat.
وَأَوْفُواْ بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْؤُولاً
...Dan penuhilah perjanjian dan sesungguhnya perjanjian itu akan ditanya.
(Surah Al-Isra' 17: Ayat Ke 34)
 

Senarai Nuqaba' dan Naqibat bagi USRAH BADAR SHAMS 2012

Barisan Nuqaba'


TINGKATAN 3
1. Amirul Anwar bin Zainol Hamizi 
2. Ahmad Ridhwan bin Mohd Azli 
3. Akmal Syazani Eusoff bin 
4. Noor Sham Amir Hamzah bin Amran 
5. Ariff Asyraf bin Azman 
6. Muhd Amirul Alif bin Norhamidi 
7. Muhd Hazzarul Hafiz bin Zulkifli 
8. Muhd Hafizzullah bin Adenan 
9. Mohd Amirrusyaidi bin Mazlan 
10. Mohd Noor Asnawi bin Mohd Nordin 
11. Ahmad Najammuddin bin Othman 

TINGKATAN 4
1. Ahmad Arif bin Abu Zaimah 
2. Ahmad Ismail bin Azam 
3. Ahmad Subhi bin Suhaimi 
4. Hamdi bin Kamaruddin 
5. Ameerul Akmal Areef bin Ajemeek 
6. Muhammad Aziq bin Kakadar Othman 
7. Muhammad Faris Nazmi Muhammad 
8. Saiful Jefri Muhammad 
9. Shahir Amir bin Azmy 
10. Muhammad Ihsan bin Mohd Shapeni 
11. Muhammad Syafiq bin Iskandar 
12. Muhammad Fadly bin You Speak Helmi 
13. Muhammad Amiruddin bin Mahadi 
14. Naqib Nur Iman
15. Muhammad Kamil bin Zainaluddin 

TINGKATAN 5
1. Muhd Izzat Fitri bin Noraibullah 
2. Muhd Farhan Izzat bin Hamran 
3. Muhd Rasydan bin Abu Bakar 
4. Muhammad Arifuddin bin Muhd Amin
5. Mohd Najmi bin Aminuddin 
6. Mohd Firdaus bin Bashaabidin 
7. Ahmad Aliy Sofian bin Muhd Yusoff 
8. Mohd Fakhrul Syafiq bin Syarifuddin 
9. Muhd Faizul Azwan bin Mushahar 
10. Ahmad Adham bin Abu Bakar
11. Muhd Faizzuan Hon bin Ridzuan Hon 
12. Amir Amsyar bin Mohd Yusoff
13. Nur Imaduddin bin Ismail 
14. Wan Amir Asyraf bin Romlee 
15. Muhd Aliff Ikmal bin Baharuddin 
16. Faridzamir bin Riffin
17. Mohd Amirul bin Yaakub 
18. Mohd Sulhi bin Abu Samah 
19. Mohamad Firdaus bin Mohd Razis 
20. Muhammad Ihsan bin Radzuan
21. Ik’maal Naazhim bin Hasni 

NUQABA TINGKATAN 6
1. Amirul Aizat bin Adenan 
2. Muhammad Abdul Khalid bin Mauluddin 
3. Ahmad Zaidi bin Baharuddin 
4. Muhammad Afif bin Salleh 
5. Muhd Azizi bin Kakadar Othman 


Barisan Naqibat

TINGKATAN 3
1. Mariam bt Jaffridin
2. Nur Adibah bt Mokhtar
3. Nur Najihah bt Bashaabidin
4. Nurul Amira bt Nor Hanaffi Musa
5. Durrah Dalilah bt Mohd Johari
6. Kamilah Huda bt Mohd Zin
7. Anis Syaida bt Saiful Amini
8. Farah Nabila bt Mohd Fadzli
9. Hafsah bt Noorazam
10. Nur Hanani bt Nordin
11. Siti Fathin Hanis bt Romi
12. Najeeba bt Azizan
13. Amirah Syuhada bt Nordin
14. Fatin Amira Balqis bt Zamri
15. Siti Masliana bt Zainol
16. Nurul Aina bt Mazri
17. Aina Nasuha bt Aminnudin
18. Hanis Farina bt Mohd Salleh
19. Raudha bt Abd. Rahim
20. Nurul Najiha bt Saleh
21. Siti Aminah bt Abdul Rahim
22. Munira Syazwani bt Mohd Zaidi
23. Siti Sarah Nabilah bt Saharudin
24. Syazatul Nadzirah bt Zaini
25. Noor Hanis bt. Mohd Noor

TINGKATAN 4
1. Nurul Najiha Binti Mohd Nor
2. Nur Najihah Binti Mohamad Zaini
3. Siti Nabilah Binti Kamaruddin
4. Ainul Syafiqah Binti Mohd Azahari
5. Nurul Natasya Binti Salison
6. Nur Adilah bt Shahrom
7. Nur Adibah bt Shahrom
8. Aizah ‘Izzati bt Abdul Razak
9. Nura Rasyida bt Abd. Halim
10. Farah Hazirah bt Abdul Hamid
11. Siti Aishah bt Mohd Zamri
12. Nur Atiqah bt Mohd Hapizi
13. Eilya Eizreen bt Rosdi Hisham
14. Arifah Nabihah bt Zulkapli
15. Nur Hazwani bt Zabidin
16. Amirah Asyiqin bt Mohd Nizar
17. Nur Aqilah Afaf bt Aziz
18. Hadierah Nur bt Rahmat
19. Nursyuhada bt Usman
20. Nur Adhwa Zulaikha bt Zakaria
21. Nur Hafizah bt Zainol Hamizi
22. Zahratun Nisak bt Md. Arif
23. Nur Hidayah bt Muner
24. Nur Shamizah Aina bt Muhd Esham
25. Nik Nurul Atikah bt Nik Mohd Karami
26. Noor Syahira Syafiqah bt Ibrahim

TINGKATAN 5

1. Mimi Farah Binti Mohamad Jazman
2. Saiyidatul Faiqah Binti Mohd Aizan
3. Izzatul Hajidah Binti Mohd Sabri
4. Nurin Azmina Binti Yusri
5. Nur Shazwina Najwa Binti Zamre 
6. Siti Nur Shahirah Binti Salim
7. Fathin Syahirah Binti Mohd Hamka
8. Siti Afifah Binti Kamaruddin 
9. Ain Nadhirah Binti Nazri
10. ‘Aina Mardhiyyah Binti Wahiduddin 
11. Nur Ain Izzati Binti Mohd Fauzi
12. Nawwarah Binti Mohd Yusof
13. Nur Hana Binti Dzulkafli
14. Nurlyana binti Bahrin
15. Nur Amira Binti Hashim
16. Nur Adlina Binti Safian
17. Nurzirahmi binti Erizal
18. Nur Ain Syaqirah binti Sapian
19. Atiffah Zawani binti Abd Razak
20. Nurul Nabihah binti Mohd Zin
21. Lyana Shuhaida binti Huzaizi
22. Nurina Hadhirah binti Selamat
23. Aida Nabila binti Mohamad Sopiee
24. Nur Anis binti Mohd Ghazali
25. Nur Athirah binti Muhamad Afandi 
26. Najihah binti Zulkefly

TINGKATAN 6
1. Rabiatul Adawiah bt Mohd Nooh
2. Siti Nazihah bt Yusof
3. Ummati Mujahidah bt Abu Rijal
4. Nur Amirah Najwa bt Zulkifli
5. Raja Nur Syahirah bt Raja Azahar
6. Nur Humairah bt Nurul Zaid
7. Siti Sarah bt Mohamad Raship
8. Nur Syawanie bt Zaini
9. Siti Khadijah bt Abdul Karim
10. Nur Amira Farhana binti Najib
11. Siti Nabihah binti Hamzah
12. Nabihah binti Mohd Razi
13. Najah Asilah binti Mohd Halid
14. Nur Haziqah binti Hishamuddin