Apr 4, 2010

KURSUS LATIHAN NAQIB 2010

Program Kursus Latihan Naqib (KLANA) telah diadakan pada 29-31 Januari 2010. Seramai 53 orang pelajar muslimin dan 81 orang pelajar muslimat telah terpilih menjadi naqib dan naqibah bagi usrah BADAR bagi tahun 2010 ini.

Program KLANA ini direncanakan bagi menyediakan pemimpin-pemimpin usrah yang dilengkapi dengan ilmu dan kemahiran yang utuh mengenai addin yang sebenar.Mereka turut didedahkan dengan kepimpinan yang sebenar menurut Islam iaitu kepimpinan melalui tauladan yang diamalkan oleh Rasulullah s.a.w.
Pelbagai aktiviti telah dijalankan dengan jayanya depanjang progran berlangsung. Nasyid bertajuk Bingkai Kehidupan nyanyian Shoutul Harakah telah menjadi perangsang bagi para nuqaba' dalam aktiviti dakwah mereka. Video Sang Murabbi yang ditayangkan telah mendedahkan kepada para nuqaba' kehidupan sebenar seorang da'ie yang zuhud dalam hayatnya. Slot Sidang Pleno pula telah mengasah minda para nuqaba' dalam menyampaikan sesuatu hujah yang hebat.

Program yang disertai beberapa orang alumni yang turut membantu ini telah berakhir pada hari Ahad, 31 Januari 2010. Seramai 134 orang nuqaba' telah diberikan tag sebagai naqib dan naqibah usrah BADAR 2010. Para nuqaba' telah melafazkan bacaan ikrar sebagai lambang sumpah dan janji mereka sebagai pemimpin-pemimpin Islam.


Allahu ghayatuna
Ar-Rasul qudwatuna
Al-Quran dusturna
Al-jihadu sabiluna
Al-mautu fi sabilillah
Asma amanina...






Posted by: Amira Nabilah Mohd Azmi (5Islah)

No comments:

Post a Comment