Dec 3, 2009

Renungan Pejuang

“Barangsiapa antara kamu yang melihat kemungkaran hendaklah dicegah dengan tangannya. Jika tidak berdaya hendaklah dicegah dengan kata-katanya dan jika tidak berdaya hendaklah dicegah dengan hatinya, dan mencegah dengan hati adalah tanda selemah-lemah iman.” (HR Imam Muslim)

Hadith ini bukan ditujukan untuk golongan atasan yang mempunyai kuasa…


Hadith ini juga bukan untuk lelaki yang sentiasa mahukan sesuatu perubahan ketara…


Hadith ini juga bukan untuk insan tertentu sahaja….


Andai sahabat-sahabat pernah belajar semasa tingkatan dua pelajaran Pendidikan Agama,


Sahabat-sahabat sekalian pasti pernah mendengar tak kurang terlena,


Hadith ini ditujukan untuk semua,


Bukankah Nabi berkata ‘barangsiapa antara kamu yang melihat…’?


Apakah anda semua masih termangu dan ternganga?


Ini merupakan suruhan dan kewajiban,


Untuk setiap generasi ia ditujukan,


Malah tidak kira jantina lelaki dan perempuan,


Maka mengapa kini hadith ini tidak jadi ikutan?


Aku bukan seorang adiwira dalam komik,


Bukan juga seorang jutawan dan ahli politik,


Aku merupakan seorang manusia yang hina lagi lembik,


Namun apa yang diperlukan perlu ku ambik….


Apa yang diperlukan oleh masyarakat?


Adakah penyanyi yang menyanyi pakai kain ketat?


Atau ahli politik yang undi main sumbat?


Aku yakin mereka mahu mencantas maksiat…


Ilmu di dada tidaklah membukit,


Orang dah naik feri aku masih pakai rakit,


Nak dibandingkan ilmu dengan orang lain,aku punya sangatlah sedikit,


Namun apa yang pasti,aku mahu menjadi seorang mujahid…


Menjadi mujahid bukanlah senang,


Kalau dahulu boleh mati ditikam pedang,


Sekarang hati boleh mati dicerca orang…..


Itulah cabaran seorang pejuang….

“Dan hendaklah ada diantara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar, merekalah orang-orang yang beruntung”.Surah Ali Imran(103)

No comments:

Post a Comment