Apr 4, 2010

Perkhemahan Integrasi Badar SDAR-SHAMS

        Pada 26 hingga 28  Februari 2010 telah berlangsung satu Perkhemahan Integrasi Badar SDAR- SHAMS. Perkhemahan yang julung-julung kali diadakan itu menarik penyertaan seramai 74 orang para peserta iaitu 51 orang penggerak BADAR  SDAR dan 23 orang BADAR SHAMS. Perkhemahan ini telah diadakan di Brindley Training Camp di Kompleks Uniti, dekat Pasir Panjang  Port Dickson.Perkhemahan ini telah dianjurkan oleh Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) Negeri Sembilan.Dengan bertemakan ‘Mengakar Ukhuwah Merimbun Dakwah’, program ini disertai oleh 74 orang penggerak BADAR.Program perkhemahan ini juga telah dipimpin oleh para fasilitator dari ISMA sendiri. Objektif utama program ini ialah mengukuhkan jati diri penggerak BADAR sebagai seorang pemimpin da’ie di samping medan perkongsian pengalaman BADAR antara dua buah sekolah. Perkhemahan ini telah membentuk semangat team-work dan daya ketahanan bagi menghdapi segala cabaran sebagai seorang pemimpin dakwah. Pelbagai aktiviti talah dijalankan seperti membina rakit, latihan ala tentera dan kepimpinan, kuliah agama serta ceramah motivasi.


           Aktiviti ‘outdoor’ yang pertama ialah ‘’war game’’. Setiap kumpulan dibekalkan seberapa plastik minuman untuk diisikan dengan air bagi dijadikan peluru untuk menyerang kumpulan lawan. Setiap kumpulan juga diarahkan supaya mencari bendera kumpulan masing-masing yang disembunyikan berhampiran kumpulan-kumpulan lawan. Pada hari kedua, pihak pengurusan telah menjemput seorang tentera bagi menjalankan aktiviti ala tentera tersebut. Antara aktiviti yang diadakan oleh tentera berpangkat mejar itu ialah ‘’makan ekor ular’’. Kemudian, para peserta diarahkan untuk melakukan senaman seperti tekan tubi, bangkit tubi dan lompat katak, serta banyak lagi. Pada petang hari yang sama juga telah diadakan aktiviti kemuncak iaitu merakit atau ‘’rafting’’. Para peserta diberi taklimat dalam pembinaan rakit, kemudian setiap kumpulan membina rakit sendiri. 


              Majlis penutup program ini telah dirasmikan oleh Pengetua Cemerlang SDAR iaitu Tn. Hj Zakaria b. Md. Zin. Beliau mengingatkan kepentingan menjadi pemimpin yang baik dan contoh kepada para pelajar yang lain.Pada masa yang sama beliau menggesa para penggerak BADAR bersama-sama membendung gejala negatif dalam kalangan para pelajar. Turut serta menghadiri majlis penutup tersebut ialah Tn. Hj. Norazam b. Hj. Nayan mewakili SMKA Sheikh Haji Mohd Said.Peserta terbaik perkhemahan telah diberikan kepada saudara Mohd Shafizal bin Shafie dari Sekolah Dato' Abdul Razak. 


                                          Peserta Perkhemahan Integrasi Badar SDAR-SHAMS



Posted by Amirul Akhmal and Nazmi


No comments:

Post a Comment